Trip naar de jungle. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Boon - WaarBenJij.nu Trip naar de jungle. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosa Boon - WaarBenJij.nu

Trip naar de jungle.

Blijf op de hoogte en volg Rosa

03 April 2014 | Suriname, Paramaribo

De tijd vliegt! We zijn inmiddels al over de helft van onze stage en willen eigenlijk nog lang niet weg. We doen een heleboel leuke dingen. Zo hebben we een nachtje in een hangmatje op het strand geslapen, zijn we vier dagen de jungle in geweest, zijn we bij een hindoestaans feest met gekleurde poeders bekogeld en hebben we dolfijnen gespot.

De jungletrip was het hoogtepunt uit dit rijtje. Om op de plaats van bestemming te komen moesten we eerst 3 uur met een busje over een hobbelige bauxietweg reizen en vervolgens nog een uur of 3 varen in een oncomfortabel houten bootje: een korjaal. De lange reis waren we snel vergeten toen we op onze prachtige locatie aankwamen. Een eiland midden op de Surinamerivier omgeven door rotsen, stroomversnellinkjes, gigantische bomen en een apenfamilie. Hier verbleven we 3 nachten om onder andere een jungletocht te maken, een berg te beklimmem, te vissen op piranha’s, kaaimannen te eten en te feesten met de inheemse bevolking in een geïmproviseerde disco. Vooral de tocht door de jungle en de klim naar de top van de Volzberg waren een bijzondere ervaring. Al in het begin werden we verwelkomd door een groep slingerapen die ons bezoek niet helemaal konden waarderen. Ze gingen hoog boven ons hangen en begonnen takken af te breken en op ons te gooien. We liepen snel verder. Naast de apen kwamen we heel veel mooie vogels, vlinders en een heleboel bomen en planten tegen. Ook hebben we nog een kleine slang gezien. Na een wandeling van 3 uur kwamen we bij de voet van de Volzberg aan. Op het moment dat we aan de klim van deze 250 meter hoge berg begonnen, begon het, jawel, te regenen. Want het regenwoud zou het regenwoud niet zijn als er geen regen zou vallen.. Dit maakte de klim nog heftiger dan ie al was, maar gelukkig had ik een paar kekke stappers aan met goed profiel. Eenmaal op de top brak het zonnetje door en hadden we een fenomenaal uitzicht over de jungle. Helaas moesten we de berg ook weer af en dezelfde route door de jungle terug. Toen we weer beneden stonden begon het weer te regenen en had ons wandelpad plaatsgemaakt voor een riviertje. Dit keer hield de regen helaas niet op. Als verzopen katjes met zompende schoenen konden we na 3 uur eindelijk een welverdiende duik nemen bij een hele mooie waterval.

Tot zover, de jungle. Want de volgende dag stond ons een groot feest in Paramaribo te wachten: Holi Paghwa. Tijdens dit Hindoestaanse feest wordt de overwinning van het goede op het kwade gevierd. In de palmentuin kwam iedereen samen om elkaar te bekogelen met felgekleurde poeders. Ik zag er uit als Avatar en Francien had wel wat weg van een gestipte kameleon. Vervolgens liepen we nog een paar dagen rond met groen haar en paarse oksels maar het was het waard.

Ik ben in de tussentijd ook nog een jaartje ouder geworden! We hadden heerlijke taart gebakken voor op stage en Francien had me mee uit eten genomen. Ook werd ik nog verrast me met een heel mooi cadeautje van m’n vriendinnen uit Nederland. Vandaag heb ik overigens nog een lading verjaardagskaarten binnengekregen! Iedereen heel erg bedankt daarvoor. Ook de post neemt hier lekker z’n tijd.

Voor onze stage zijn we natuurlijk ook nog steeds lekker bezig. Zo zijn we een aantal dagen naar het Kinderboekenfestival geweest om interviews af te nemen voor ons item. Ook zijn wij hier geïnterviewd door een nationale zender over het project waar we aan werken. Daarnaast hebben we een leuk filmpje gemaakt voor De Inktaap, dit is een literatuurprijs die vorige week maandag in Rotterdam is uitgereikt. (hier kun je het filmpje bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Zw-jhaz_1D4)
De komende tijd gaan we vooral veel beeldmateriaal schieten en ons item monteren.

Hopelijk gaat in Nederland ook alles zijn gangetje, gelukkig laat het zonnetje zich daar af en toe ook zien!

• 03 April 2014 - 16:58

Shannen:

Klinkt allemaal super rosie! Fijn dat het zo naar het zin is daar :) xx

• 03 April 2014 - 19:53

Ingrid:

Super, Rosa wat een mooi avontuur, alweer op de helft van je stage, jeetje wat gaat het allemaal snel. Geniet nog maar lekker, voor je het weet loop je weer met een tonnetje koffie onder je armen. Have fun X

• 04 April 2014 - 18:20

Papa En Mama:

Wat een mooi verslag en wat maak je mooie dingen mee! Echt het nuttige met het aangename verenigen, dat doe je goed! Wij hebben er al heel veel zin om je weer te zien in Suriname: nog twee weekjes en dan is het zover! Gaan we ook van die leuke dingen doen!

• 06 April 2014 - 16:34

Karel En Marianne :

Wat een mooi verhaal Rosa! Omdat wij er geweest zijn zien we het helemaal voor ons. Dat eilandje in de rivier....was dat Danpaati? En zoja, heb je daar Alex en zijn vriendin Noëlle gezien?
    Veel plezier nog de komende tijd en een gezellige tijd met de paps en de mams!
    Liefs van ons XX